Jom Buat Duit

Saturday 12 April 2014

Seorang Kanak - kanak Bunuh Suami Setelah Dipaksa Berkahwin

Lagos: Seorang kanak-kanak yang dipaksa berkahwin bertindak membunuh suami dan tiga rakannya dengan memberi makan makanan yang dicampur dengan racun tikus. Wasila Umaru, 14, berkahwin minggu lepas dengan Umaru Sani, 35, menurut penolong penguasa polis, Musa Magaji Majia.
Umaru kemudian menjemput beberapa rakannya untuk meraikan perkahwinan mereka di Kampung Ungwar Yansoro, berhampiran bandar Kano di utara Nigeria.

Pengantin perempuan itu mencampurkan racun berkenaan ke dalam nasi yang dihidangkan kepada tetamu.

Umaru mati pada hari kejadian bersama-sama dua rakannya, Mohammed dan Alhassan Alhassan. Seorang lagi mangsa, Indo Ibrahim mati di hospital ketika menerima rawatan kecemasan.

Wasila mengaku membeli racun itu di pasar.

“Suspek mengaku melakukan kesalahan jenayah dan berkata dia melakukannya kerana dipaksa mengahwini lelaki yang tidak dicintainya.

“Wasila memberi kerjasama baik kepada polis dan akan dihukum dengan tuduhan melakukan pembunuhan tanpa niat,” menurut Majia.

Perkahwinan bawah umur adalah perkara biasa di utara Nigeria. Ia kerap berlaku ketika musim kemarau dan mengahwinkan anak perempuan bermakna menerima wang hantaran.

Ia juga akan akan mengurangkan beban keluarga untuk menyediakan makanan.

Sebanyak 50 peratus remaja perempuan Nigeria yang tinggal di kawasan luar bandar berkahwin sebelum berusia 18 tahun, menurut agensi kanak-kanak Pertubuhan Bangsa Bangsa Bersatu (PBB). - Agensi

No comments:

Post a Comment

Klik Untuk Saya k... :)

free counters