Jom Buat Duit

Monday 14 April 2014

Manny Pacquiao Rampas Semula Gelaran Dunia WBO

Las Vegas: Manny Pacquiao merampas mahkota kejuaraan dunia daripada Timothy Bradley dengan keputusan sebulat suara juri dalam 12 pusingan di Kejuaraan Boxing Dunia (WBO).
Bintang Filipina itu memperbaiki rekodnya 56-5 dengan seri dua kali dan menang 38 kali untuk merampas kembali gelaran yang terlepas kepada Bradley pada 9 Jun 2012.


Walaupun gagal meraih ‘knockout’ pertama sejak 2009, Pacquiao membuktikan tekadnya apabila mempamerkan persembahan lebih bertenaga bagi menewaskan Bradley pada pertemuan itu.
“Saya rasa boleh bertarung untuk tempoh dua tahun lagi,” kata Pacquiao yang masih bersemangat mencabar Bradley pada usia 35 tahun dan ketika zaman kemuncaknya beliau antara peninju terbaik dunia.
“Saya amat gembira menjadi juara dunia sekali lagi.


Bertarung dengan Tim Bradley bukan satu perlawanan mudah,” kata Pacquiao.
Bradley pula mendakwa masih mengalami kecederaan betis, namun tetap mahu bertarung dengan rekod 31-1, 12 KO.
“Kehidupan harus diteruskan,” kata Bradley dalam kekalahan pertamanya sejak bergelar pro.
Juri Glenn Trowbridge memberi kemenangan 118-110 kepada Pacquiao, manakala Michael Pernaick dan juri dari Kanada, Craig Metcalf memberi 116-112 pada pertarungan disaksikan 15,601 penonton di MGM Grand Garden Arena.
Di Manila, rakyat Filipina meraikan kejayaan apabila wira mereka meraih semula gelaran dunia yang terlepas daripada genggamannya pada 2012.


Perlawanan yang disiarkan secara langsung dari Las Vegas itu dapat disaksikan peminat di negaranya itu.
“Rakyat negara bersatu dan bersorak atas kemenangan ini, tahniah Pacquiao.

Beliau adalah simbol kecemerlangan Filipina dalam semua usaha,” kata jurucakap Presiden Benigno Aquino, Herminio Coloma.- AFP

No comments:

Post a Comment

Klik Untuk Saya k... :)

free counters