Jom Buat Duit

Sunday 11 January 2015

Pesawat QZ8501: 48 Jenazah Telah ditemui


SURABAYA - INDONESIA. Setakat hari ini, Agensi Mencari dan Menyelamat SAR Nasional Republik Indonesia (Basarnas) mengesahkan telah menemui sejumlah 48 jenazah pesawat QZ8501.
Daripada jumlah itu, 27 jenazah telah dikenal pasti Jabatan Pengenalpasti Mangsa Bencana Polis Republik Indonesia (DVI POLRI)  dan 21 jenazah masih lagi sedang dikenal pasti.

Oleh itu, misi mencari dan menyelamat akan diteruskan lagi, bagi menemui  lebih banyak jenazah dan serpihan pesawat QZ 8501 dari dasar laut.

“SAR yang diketuai oleh Agensi Mencari dan Menyelamat Nasional Republik Indonesia (Basarnas) diteruskan hari ini dengan keadaan cuaca yang lebih baik dan jarak penglihatan yang jelas bagi para penyelam.

“Penyelam telah dikerahkan bagi meletak beg terapung pada bahagian ekor pesawat bagi mengeluarkannya dari dasar laut,” katanya dalam satu kenyatan dari Air Asia hari ini.
Sementara itu, Basarnas juga menjamin pencarian penumpang masih menjadi keutamaan dan pencarian kotak hitam juga sedang diusahakan.

“Barangan penumpang yang ditemui di kawasan pencarian pula telah disimpan di tempat yang selamat di pusat krisis Ibu Pejabat Polis Wilayah Jawa Timur, Surabaya.

“AirAsia Indonesia akan menyimpan barangan yang telah ditemui semasa operasi SAR dan dipulangkan pada ahli keluarga terdekat melalui proses saringan yang ketat,” jelas kenyataan tersebut.

Sinar

No comments:

Post a Comment

Klik Untuk Saya k... :)

free counters