Jom Buat Duit

Monday 9 December 2013

Banjir Terengganu, Johor, Pahang makin surut

Di Terengganu, Jabatan Kerja Raya (JKR) negeri melaporkan beberapa jalan utama iaitu Kuala Terengganu-Kuantan dan Lebuhraya Jerangau-Jabor serta jalan pantai kini dibuka kepada semua kenderaan.  

Jabatan Pengairan dan Saliran Negeri (JPS) Terengganu melaporkan paras air di semua sungai utama di negeri itu juga berada di bawah paras amaran.

Jumlah mangsa banjir di pusat-pusat pemindahan di negeri itu kian berkurangan kepada 15,876 orang berbanding 22,617 orang pagi tadi.
KUALA LUMPUR - Keadaan banjir di Terengganu, Johor dan Pahang semakin pulih dengan semakin ramai mangsa banjir dibenarkan pulang ke rumah manakala beberapa jalan utama boleh dilalui kenderaan, setakat 5 petang ini.
Menurut portal Majlis Keselamatan Negara (MKN), mereka terdiri daripada 3,475 keluarga yang berada di 45 pusat pemindahan di Dungun, Kemaman, Kuala Terengganu dan Marang.

Di Kemaman, 7,534 orang telah pulang ke rumah masing-masing dengan hanya 13,335 sahaja yang masih tinggal di pusat-pusat pemindahan manakala di Dungun jumlah mangsa turut berkurangan kepada 2,512 orang berbanding 2,719 orang pagi tadi.

Di Kuala Terengganu seramai enam orang mangsa terdiri daripada satu keluarga masih ditempatkan di Sekolah Kebangsaan Felda Belara manakala di Marang, hanya 23 orang daripada lapan keluarga masih berada di Sekolah Kebangsaan Pasir Puteh.   

Di JOHOR, hanya tujuh pusat pemindahan banjir yang masih dibuka di Segamat petang ini bagi menempatkan 449 orang daripada 114 keluarga.

Pusat pemindahan tersebut ialah Balai Raya Kampung Sanglang, Balai Raya Kampung Tandong, SK Kampung Spang Loi, Balai Raya Gemereh IV (Batu Badak), Balai Raya Kampung Gemereh III, Balai Raya Pogoh 2 dan Sekolah Agama Kampung Kuala Paya.

Sementara itu, pusat pemindahan di Balai Raya Linau Kechil di Batu Pahat dan Balai Raya Parit Stan di Pontian yang dibuka pagi hari ini telah ditutup dan kesemua mangsa banjir telah dibenarkan pulang.

Di PAHANG, jumlah mangsa banjir yang ditempatkan di pusat-pusat pemindahan berkurangan kepada 32,189 orang, manakala kesemua tujuh pusat pemindahan yang menempatkan 137 mangsa banjir di daerah Raub telah ditutup tengah hari tadi.

"Sehingga 5 petang tadi, seramai 32,189 mangsa banjir yang terdiri daripada 9,879 keluarga masih ditempatkan di 132 pusat pemindahan di lapan daerah yang terjejas banjir," kata jurucakap Bilik Gerakan Banjir Ibu Pejabat Polis Kontinjen Pahang ketika dihubungi Bernama.

Kuantan masih menempatkan jumlah mangsa banjir tertinggi iaitu 26,397 orang di 34 pusat pemindahan.

Di Pekan, masih terdapat 3,182 mangsa di 34 pusat pemindahan, Temerloh (1,049 orang di 23 pusat pemindahan), Maran (839 di 17 pusat), Jerantut (456 di 10 pusat), Bera (170 di tujuh pusat), Lipis (60 di lima pusat) dan Rompin (36 di dua pusat).

Sementara itu, beberapa jalan utama masih ditutup kepada semua kenderaan antaranya di Km14, Jalan Temerloh-Bahau dan Jalan Jerantut-Kuala Lipis (Kampung Sepial). - Bernama

No comments:

Post a Comment

Klik Untuk Saya k... :)

free counters