Jom Buat Duit

Saturday 22 June 2013

Tidak perlu solat Jumaat


INDEKS pencemaran udara di Singapura akibat jerebu berada di tahap 401 yang boleh memberi impak negatif kepada warga tua dan mereka yang mempunyai masalah kesihatan.


SINGAPURA - Pejabat Mufti Singapura semalam mengeluarkan fatwa bahawa penganut Islam di republik itu tidak perlu ke masjid untuk menunaikan solat Jumaat berikutan masalah jerebu yang semakin serius.
"Ini kerana jerebu memberi kesan negatif kepada kesihatan dan mungkin boleh mengancam nyawa," kata pejabat Mufti Singapura.

Justeru, orang ramai dinasihatkan supaya menunaikan solat Zohor di rumah atau di mana-mana sahaja.
Berdasarkan kepada data tahun 2012, umat Islam di Singapura mewakili kira-kira 13 peratus populasi keseluruhan Singapura.

Indeks jerebu Singapura semalam mencatat tahap kritikal iaitu 401 yang dilihat mampu mengancam nyawa mereka yang mengalami masalah kesihatan dan warga emas sekiranya keadaan kekal selama 24 jam.
Para pegawai Singapura dan Indonesia telah mengadakan perbincangan khas bagaimana untuk memadamkan api di kawasan perladangan di Sumatra yang menjadi punca jerebu.
Beberapa buah helikopter milik Indonesia juga telah dihantar ke lokasi untuk menjalankan aktiviti pembenihan awan bagi menghasilkan hujan. - AFP

No comments:

Post a Comment

Klik Untuk Saya k... :)

free counters